جاذبه گردشگری مشهد

دره ارغوان مشهد؛ اعجاز رنگ بنفش در طبیعت

تاریخ انتشار : 9 فروردین 1403

جهت رزرو هتل در مشهد و رزرو تور مشهد لطفا با این شماره تماس بگیرید - ۰۵۱۳۸۵۳۸۶۰۰

دره ارغوان مشهد یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طرقبه می‌باشد. این دره را با نام دشت ارغوان هم می‌شناسند و یکی از انتخاب‌های همیشگی طبیعت‌گردان مشهدی است. نام این دره را بر اساس درختچه‌های بنفشی که در آن می‌روید انتخاب کرده‌اند. اگر با دقت بیشتری به برگ‌های درخت ارغوان خیره شوید حس می‌کنید که رگه‌هایی از قلب را مشاهده می‌نمایید. به همین خاطر است که آن را درخت عشق می‌نامند. درخت ارغوان معمولاً در کمترین حالت ۳ متر ارتفاع دارد و در بالاترین حد ممکن هم ارتفاع آن به ۱۰ متر می‌رسد. البته باید این نکته را در مورد درخت ارغوان بگوییم که رشد آن کند است و شاخه‌های نامنظمی دارد. به هر حال رویش این درخت زیبا در کنار رودخانه‌های روان و گونه‌های طبیعی متنوعی که در دشت ارغوان وجود دارد، سفر به این منطقه از مشهد را خاطره انگیز کرده است.

دره ارغوان مشهد چه تفریحات جذابی برای ما دارد؟

طبیعتاً بخشی از جاذبه‌های دره ارغوان مشهد مربوط به تفریحات آن می‌شود. بد نیست با چند نمونه از مهم‌ترین تفریحات دره ارغوان بیشتر آشنا شوید:

  • ورزش: رایج‌ترین، بهترین و سالم‌ترین ورزش در جهان پیاده‌روی یا کوهنوردی است. شما در دره ارغوان این فرصت را دارید که به پیاده‌روی مشغول شوید و از مناظر لذت بیشتری ببرید. به این ترتیب شما هم یک ورزش مفید برای سلامت بدن خودتان انجام داده‌اید و هم سیاحت بهتری از دره ارغوان داشته‌اید.
  • عکاسی:اگر به دنبال این هستید که زیباترین و منحصر به فردترین فضاها را جهت عکاسی طبیعی پیدا کنید حتماً باید سری به دره ارغوان بزنید. با توجه به گونه‌های طبیعی متفاوتی که در این دره وجود دارد عکاسی از آن نسبت به دیگر نقاط ایران جذاب‌تر خواهد بود. البته علاوه بر عکس‌های محیطی شما می‌توانید تصاویر خاطره انگیزی از خودتان هم در این فضا بگیرید.
  • کمپینگ: شب مانی در طبیعت به شدت لذت بخش است اما به دلیل اینکه بسیاری از فضاهای طبیعی در ایران خطرات خاص خود را دارد چنین فرصتی کمتر نصیبمان می‌شود.با توجه به اینکه حیوانات وحشی در دره ارغوان حضور ندارند شما می‌توانید این فضا را به عنوان یکی از معدود محیط‌های طبیعی ایران جهت اسکان شب انتخاب کنید. در صورتی که تصمیم قطعی برای شب مانی در این محیط دارید پیشنهاد می‌کنیم از قبل آب و هوا را بررسی کنید. شب‌های دره ارغوان با آسمان پرستاره آن فضای دل‌انگیزی دارد.
  • طبیعت گردی:در اطراف دره ارغوان مقاصد گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید در کنار گردشگری در این دره به سراغ آنها هم بروید. از طرفی در نزدیکی این دره روستاهای قدیمی و زیبایی وجود دارد که گشت و گذار در آنها هم حال و هوای خاص خود را دارد و می‌تواند برای شما خاطره ساز باشد.

در نزدیکی دره ارغوان چه جاذبه‌های گردشگری وجود دارد؟

علاوه بر تفریحاتی که داخل دره ارغوان مشهد وجود دارد در نزدیکی آن نیز جاذبه‌های گردشگری هستند که می‌توانند برای شما جالب باشند. به همین دلیل بهتر است با این جاذبه‌های گردشگری مهم اطراف دره بیشتر آشنا شویم:

  • یکی از جاذبه‌هایی که در نزدیکی دره ارغوان وجود دارد و شاید نام آن را تا به حال شنیده باشید چالیدره است. این منطقه به عنوان تفریحگاه اصلی طرقبه شناخته می‌شود و فاصله زیادی با دره ارغوان ندارد.برای آنکه گردشگران در مشهد لحظات شادی داشته باشند در چالیدره امکانات مختلفی مثل قایق سواری، رستوران دریایی، تفریحات هوایی و… در نظر گرفته شده است. 
  • شاید کلمه شاندیز را در کنار اسم پدیده بیشتر دیده باشید اما مشهدی‌ها این منطقه را با جاذبه‌های دیگری می‌شناسند. منطقه شاندیز که در نزدیکی دره ارغوان واقع شده بهترین کباب را در مشهد طبخ می‌کند.خوردن کباب در شهر شاندیز نسبت به دیگر نقاط مشهد لطف دیگری دارد. در منطقه شاندیز یک پارک جنگلی بسیار زیبا هم قرار گرفته که می‌توانیم آن را بخشی از طبیعت بهشتی این استان زیبا بدانیم. اگر علاقه به تفریحات هیجان انگیز دارید نیز پیشنهاد می‌کنیم در شهر شاندیز سراغ پاراموتورز بروید.
  • دره ارغوان در نزدیکی روستای کنگ از حوالی طرقبه قرار گرفته است. خانه‌های این روستا معماری متفاوتی نسبت به دیگر روستاهای ایران دارند و تقریباً از سقف‌های مشابهی برخوردار می‌باشند. قدم زدن در این روستای کوهستانی قطعاً لحظات تکرار نشدنی برای شما ایجاد خواهد کرد.زمانی که در این روستا حضور دارید بهتر است راه رفتن خود را با صدای پای آب هماهنگ کنید تا لذتی دوچندان ببرید.
  • کلاته آهن دیگر روستایی است که در نزدیکی دره ارغوان واقع شده و فاصله زیادی با آن ندارد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و باغداری است بنابراین وقتی وارد این روستا شوید مناظر سرسبز با آب و هوای متعادل را مشاهده خواهید کرد.
  • قطعاً مهم‌ترین جاذبه گردشگری که در نزدیکی دره ارغوان واقع شده خود منطقه طرقبه است. در طرقبه مشهد تفریح‌ها و دیدنی‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند برای شما جالب باشد. قطعاً سوارکاری یا حضور در پیست اسکی طرقبهچیزی است که شاید در شهرهای خودتان فرصت استفاده از آن را نداشته باشید.

دره ارغوان مشهد؛ اعجاز رنگ بنفش در طبیعت | ایران تراول 24  

منطقه شاندیز

چه حیواناتی در دره ارغوان مشهد زندگی می‌کنند؟

دره ارغوان مشهد در نزدیکی منطقه حفاظت شده بینالود قرار گرفته است. با توجه به اینکه بسیاری از حیوانات وحشی مثل پلنگ، گرگ، کفتار، شغال، قوچ اوریال یا پایکا در این منطقه حفاظت شده نگهداری می‌شوند، نگران حضور آنها در دره نباشید. در این منطقه حفاظت شده پرندگان همچون شاهین، بالابان، عقاب طلایی، کبک و تیهو هم وجود دارند. حیوانات وحشی به هیچ وجه در دره ارغوان دیده نخواهند شد اما طبیعتاً می‌توانید در این دره شاهد پرواز پرندگانی مثل شاهین بر فراز آسمان باشید. تنها چیزی که در این دشت زیبا خواهید دید حشرات و خزندگانی هستند که جزئی از اکوسیستم آن محسوب می‌شوند. 

دره ارغوان مشهد؛ اعجاز رنگ بنفش در طبیعت | ایران تراول 24  

منطقه حفاظت شده بینالود

کدام مقطع سال را برای سفر به دره ارغوان انتخاب کنیم؟

شما در تمام طول سال می‌توانید به دره ارغوان وارد شوید. قطعاً برخی ماه‌های سال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب‌تری که دارند گزینه ایده‌آل‌تری جهت گشت و گذار در این دره محسوب می‌شوند. با توجه به توضیحی که دادیم به نظر می‌رسد اردیبهشت ماه بهترین زمان برای بازدید از دره ارغوان باشد. تنها در اردیبهشت ماه است که این دره نمای ارغوانی خود را به نمایش می‌گذارد و در بسیاری از ماه‌های دیگر سال تفاوت زیادی با یک بیابان ندارد. البته شکوفه‌های درختان این دشت از فروردین ماه شروع به شکفتن می‌کنند و تا خرداد ماه هم وجود دارند. به نظر می‌رسد در فصول بهار و تابستان بهتر می‌توانید این دره را سیاحت کنید اما پاییز و زمستان به هیچ وجه مناسب گردشگری در آن نیستند.

دره ارغوان مشهد؛ اعجاز رنگ بنفش در طبیعت | ایران تراول 24  

بهترین زمان برای بازدید از دره ارغوان

در سفر به دره ارغوان مشهد چه نکاتی را رعایت نماییم؟

اگر می‌خواهید سفر شما به دره ارغوان مشهد به بهترین شکل انجام شود، بهتر است چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید. نکاتی که سفر شما به دره ارغوان را ایمن می‌کنند عبارتند از:

  • توصیه می‌کنیم به هیچ وجه در فصل‌های سرد سال سراغ این دره نروید. به ویژه در فصل زمستان، دره ارغوان هوای سرد و شرایط برفی دارد.
  • قبل از آنکه وارد دره شویدهر آن چیزی که لازم دارید را خریداری کنید. وسایل ضروری را همراه خود نبرده باشید مجبور هستید برای تهیه آنها مسافتی را تا نزدیک‌ترین روستا پیاده‌روی نمایید.
  • سعی کنید حتماً در کنار دوربین عکاسی و موبایل یک پاور بانک هم همراه داشته باشید. ضمناً این نکته را بدانید که دره ارغوان آنتن دهی ندارد و تنها کاری که موبایلتان می‌تواند برای شما انجام دهد عکاسی است.

دره ارغوان مشهد؛ اعجاز رنگ بنفش در طبیعت | ایران تراول 24  

فصل زمستان دره ارغوان

مسیر دسترسی به دره ارغوان چگونه است؟

برای دسترسی به دره ارغوان مشهد اول باید به طرقبه بروید. این را در نظر داشته باشید که فاصله شهر مشهد تا دره ارغوان چیزی در حدود ۳۶ کیلومتر است و با توجه به طبیعی بودن بخشی از مسیر احتمالاً یک ساعت طول می‌کشد تا از مشهد به آنجا برسید. شما ابتدا باید از مسیر بزرگراه امام علی یا آزادی خودتان را به وکیل آباد برسانید و در پایان آن وارد بلوار امام رضا شوید. سپس در کمربندی امام خمینی مسیر را دنبال کنید تا از خیابان رسالت خارج گردید. اکنون باید مسیر خودتان را در جاده عنبران به سمت راست ادامه دهید و وارد خیابان طغدار در سمت چپ شوید. مسیر را آنقدر ادامه دهید تا به تقاطع کلاته آهن و دهبار برسید. اکنون باید وارد جاده کلاته آهن شوید و پس از طی کردن مسیری کوتاه وارد دره ارغوان شوید.

 

منبع : ایران تراول 24