جاذبه گردشگری مشهد

معرفی کلیسا مسروپ مقدس مشهد


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

کلیسا مسروپ مقدس مشهد یکی از مکان های دیدنی این شهر به شمار می آید که در کنار جاذبه های تاریخی و باستانی، توانسته توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کند. تنوع بالای دینی و فرهنگی در شهر مشهد از گذشته های دور تاکنون باعث ایجاد چنین مکان های تاریخی و باستانی شده است. در ادامه به معرفی کامل این مکان تاریخی که یکی از یادگاری های باقی مانده از سایر ادیان است، خواهیم پرداخت.

موقعیت مکانی کلیسا مسروپ مقدس مشهد

یکی دیگر از نام های کلیسا مسروپ مقدس مشهد، کلیسای ده دی می‌باشد که دلیل آن نیز نزدیکی آن به میدانی با همین نام است. برای بازدید از کلیسا باید ابتدا به دروازه ارگ رفت و از آنجا وارد خیابان جانبازان و سپس فرعی 34 شد. گنبد مخروطی شکل این کلیسا به محض ورود به خیابان جانبازان از مسافت دور خودنمایی می کند. آدرس دقیق این مکان عبارت است از: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان جانبازان، کلیسای مسروپ مقدس

تاریخچه کلیسا مسروپ مقدس مشهد

تاریخچه کلیسا مسروپ مقدس مشهد به سال های قبل از ساخت آن بر می گردد. بسیاری از ارامنه ای که در ایران زندگی می کردند، برای حفظ جان خود در زمان شاه عباس اول به منطقه جلفا پناه داده شدند. در زمان سلطنت نادر شاه نیز از جلفا به خراسان نقل مکان کردند تا در مقابل حمله ای که توسط ازبکان انجام گرفته بود، از خود محافظت کنند. این رفتارها در دوره های بعدی حکومت ها همچنان ادامه داشت و محدودیت های بسیار زیادی از لحاظ رفتاری و ارتباطات برای ارامنه ایجاد می‌کردند.

مجوز ساخت کلیسا مسروپ مقدس مشهد و بسیاری از کلیساهای دیگر در کشور، مربوط به دوران حکومت پهلوی اول بوده است. این کلیسا نیز در همان دوران که سال 1941 میلادی می باشد، ساخته می شود. این کلیسا تا دهه 50 شمسی فعالیت بسیار زیادی داشته و تمام مراسمات مسیحیان در آن برگزار می شد. در سال های بعد و با رفتن ارامنه از شهر مشهد، فعالیت این مکان نیز محدود شد. این مکان تاریخی در سال 1384 شمسی، توسط شورای خلیفه گری تهران-شمال در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مکان توسط روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و با کمک ارامنه این شهر در سال 1396  مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته شده است.

کلیسا مسروپ مقدس (1)

معماری کلیسا مسروپ مقدس

حالت معماری و شکل کلی کلیسا مسروپ مقدس مشهد به صورت ذوزنقه می‌باشد که دو گنبد مخروطی با صلیب آهنی در راس آن قرار دارند. در ساخت گنبدهای این کلیسا از آجر استفاده شده و یک ناقوس هم زیر گنبد اصلی قرار دارد. در بالای درب ورودی این کلیسا یک کتیبه مشاهده می شود که تاریخ احداث و متولیان ساخت این مکان روی آن ذکر شده است. این مکان دارای سه درب ورودی هنگام ساخت بوده که در حال حاضر فقط یکی از درب ها باز است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مکان، طاق ستون دار مستطیلی شکلی می باشد که در نمای خارجی درب ورودی قرار دارد. درب ورودی اصلی این ساختمان از چوب قهوه ای ساخته شده و روی درب نیز صلیب های سفید رنگ طراحی شده اند.

برای روشنایی کلیسا مسروپ مقدس مشهد از نور گیرهایی که در ضلع های شمالی و جنوبی این مکان قرار دارد، استفاده می شود. ساختمان اصلی این مکان کمی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و یک طبقه زیرزمین نیز در این کلیسا وجود دارد. گنبدهایی که در این کلیسا ساخته شده اند در اندازه های بزرگ و کوچک می باشند. در تزیین گنبد بزرگتر که در سقف تالار اصلی قرار گرفته از کاشی های سفید با نقش و نگارهای سبز در دور تا دور آن استفاده شده است. گنبد کوچکتر این کلیسا نیز بالای درب ورودی قرار دارد. پلان این مکان در دو طبقه ساخته شده که معماری هر دو طبقه نیز مشابه یکدیگر است. محراب آن در ضلع شرقی مکان قرار گرفته که فقط برای مناسبات مذهبی و جهت ورود کشیش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چه اشیایی در کلیسا نگهداری می شود؟

از جاذبه های بازدید از کلیسا مسروپ مقدس مشهد، اشیاء گرانبهایی است که در آن نگهداری می شود. یکی از اشیاء گرانبها در این کلیسا که هم اکنون به موزه تهران منقل شده است، تابلوی سوزن دوزی شده می باشد. این تابلو تصویری از لحظه به آغوش کشیدن عیسی مسیح توسط حضرت مریم است. ظروف نقره ای که از زمان های گذشته تا کنون در این مکان استفاده می شده، یکی از اشیاء جذاب و تاریخی هستند که می توان هنگام بازدید مشاهده کرد. صلیب فلزی مخصوص و نقاشی‌های اهدایی کلیسا که قدمت آنها به 70 سال نیز می‌رسد از دیگر اشیاء قیمتی این مکان به شمار می آیند. در کتابخانه این کلیسا نیز کتاب های ارزشمندی که تعداد آنها به 4000 جلد می رسد، نگهداری می شوند. بسیاری از این کتاب ها که به زبان های روسی و ارمنی نوشته شده اند در دهه 40 شمسی توسط ارامنه قوچان و سبزوار به این مکان اهدا شده اند.

راههای دسترسی به کلیسا مسروپ مقدس مشهد

کلیسا مسروپ مقدس مشهد در لیست آثار تاریخی و باستانی کشور قرار گرفته که ارزش بسیار زیادی برای ایرانیان دارد. همه ساله بسیاری از افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، بازدید از این کلیسا را نیز در لیست مکان‌های تاریخی و باستانی قرار می‌دهند. علاقه مندان برای بازدید از محل باید از قبل بلیط ورود به آن را تهیه کنند. موقعیت مکانی این کلیسا به گونه‌ای است که امکان دسترسی به آن را برای افراد از طریق خودرو شخصی و وسایل نقلیه عمومی فراهم کرده است.

کلیسا مسروپ مقدس (3)

جاذبه های گردشگری نزدیک به کلیسا مسروپ کدامند؟

کلیسا مسروپ مقدس مشهد فقط یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری است که در آن سمت شهر قرار گرفته شده است. افرادی که علاقه مند به بازدید از مکان های تاریخی و باستانی هستند، نباید جاذبه های تاریخی نزدیک به این کلیسا را از دست بدهند. در ادامه به مهترین این مکان ها که در نزدیکی کلیسا قرار گرفته شده اند، اشاره می کنیم.

  • آرامگاه نادر شاه افشار: یکی از مهمترین مکان های تاریخ در نزدیکی این کلیسا، مقبره یا آرامگاه نادر شاه افشار است. نادر شاه در تمام دوران سلطنت خود در جنگ و نبرد بوده و بعد از مرگ نیز ابتدا در تهران دفن شده است. سپس در سال 1296 هجری قمری و به دستور قوام السلطنه، قبر او از تهران به این مکان در مشهد منتقل می شود. بنای این مقبره توسط هوشنگ سیحون که به عنوان پدر معماری مدرن ایران نیز شناخته می شود، طراحی شده است.

کلیسا مسروپ مقدس (1)

  • بازار جنت: یکی از بهترین مکان های گردشگری در نزدیکی این کلیسا، بازار جنت است که یکی از قدیمی ترین بازارهای این شهر می باشد. انواع کالاها در این بازار عرضه می شوند که درصد بالای از آنها مربوط به حوزه پوشاک می باشند. تنوع کالا در این بازار باعث شده تا مورد بازدید بسیاری از کسانی قرار گیرد که به شهر مشهد سفر می کنند.
  • باغ ملی: یکی از باصفاترین و سرسبزترین مکان ها در داخل شلوغی شهر مشهد، پارک ملی آن می باشد. این باغ یکی از مکان های خاص برای سران بالا رتبه مملکت در دوران قاجار بوده که در دوره های بعدی به شهرداری شهر بخشیده می شود تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.
  • خانه ملک: یکی از مکان‌های قدیمی و باستانی است که متعلق به فردی به نام حسین ملک، یکی از افراد رده بالای مملکت در زمان قاجار می‌باشد. این خانه مخصوص کسانی است که عاشق نوستالژی و معماری های قدیمی هستند.
  • گنبد سبز مشهد: این گنبد، آرامگاه شیخ مومن استر آبادیه است که در دوران صفویه ساخته می شود. این مکان یکی از دیدنی های شهر مشهد به شمار می آید که در دسته بندی جاذبه های تاریخی و مذهبی نیز قرار می گیرد. معماری منحصر به فردی که در این بنا استفاده شده، نظر هر گردشگر و بازدید کننده ای را به خود جلب می کند.

منبع : ایران تراول 24