راهنمای سفر به مشهد

معرفی سوغات مشهد، یادگاری از شهر بهشت


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

هنگامی که سخن از شهر مشهد می آید ذهنمان به صورت ناخودآگاه به خرید سوغات مشهد فکر خواهد کرد.  شهر مقدس مشهد یکی از قطب های زیارتی و تفریحی پر بازدید ایران است که سالانه از ۲۵ میلیون زائر و مسافر استقبال می کند.

هر فردی که این شهر را برای مسافرت انتخاب می کند با دیدن تنوع خوراکی های مخصوص این منطقه و صنایع دستی آن به وجد خواهد آمد. در نتیجه برای ماندگار کردن خاطرات سفر به طور حتم یکی از محصولات مخصوص این شهر را به همراه خود به دیار خود خواهد برد.

برای شما لیستی جامع از سوغاتی های مشهد تهیه کردیم و در پی آن بهترین سوغات مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهر مشهد چند نوع سوغات دارد؟

شاید برای شما نیز سوال باشد که شهر مشهد به جز نبات و زعفران چه محصولاتی دارد که می توان آن ها را به عنوان سوغات برد؟

قطعا سوغات شهر به این بزرگی با این تنوعی که در جاذبه های آن وجود دارد نمی تواند به نبات و زعفران محدود باشد.

به طور کلی سوغات مشهد را به دو دسته خوراکی و غیر خوراکی دسته بندی می کنند.

این شهر در سالیان های بلند، دوره های حکومتی و اجتماعی متفاوتی را دیده است. در نهایت هر دوره اثری از هنر و فرهنگ مخصوص خودش را در این شهر جا گذاشت. از این رو تنوع سوغات مشهد یکی از ویژگی های این شهر شد.

سوغاتی های مشهد غیر خوراکی شامل دسته بندی های چوب، فلزات، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، صنایع دستی بافته شده و… می باشد. از طرفی دیگر دسته بندی سوغاتی های خوراکی مشهد نیز شامل شیرینیجات، ترشیجات و خشکبار می شود.

انواع سوغات مشهد، دسته بندی غیر خوراکی ها

  • فلزات

انواع هنر های ریخته گری، زرگری و مرصع کاری در شهر مشهد تاریخ دیرینه ای دارند. ترکیب این هنر ها با مذهب و دین باعث شد این اثر های هنری همزمان از ارزش مادی و معنوی برخوردار باشند.

انواع سوغاتی های فلزی مشهد عبارتند از:

  • سماور برنجی مشهدی

نوعی سماور زیبا شکل از جنس برنج که بر روی سطح فلزی آن به صورت هنرمندانه ای طرح های سنتی نقر شده است.

  • کاسه چهل کلید

کاسه ای فلزی که در مرکز آن کف دست اجرا شده است و دور آن چهل سوراخ کوچک وجود دارد. دور تا دور کاسه نیز اسامی ۱۴ معصوم نقر شده است. این کاسه از نظر معنوی جهت گره گشایی و حاجت روایی استفاده می شود.

کاسه چهل کلید

  • ظروف فیروزه کوبی شده

ظروف فیروزه کوبی شده از زیبایی خیره کننده ای برخوردار هستند. این ظروف فلزی همزمان با مرصع کاری، بر روی سطح آن فن نقاری نیز اجرا شده است. به این دلیل می توان آن را به عنوان یکی از زیبا ترین سوغاتی های مشهد حساب کرد.

  • نقره جات

ساخت زیور آلات و سایر ظروف دیگر با استفاده از فلز نقره در مشهد بسیار رایج است. بخصوص انگشتر ها از بین تمام نقره جات های موجود محبوبیت بیشتری دارند.

انگشتر نقره به همراه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ارزش زیادی به عنوان سوغات مشهد دارد. اکثرا در این زیور آلات از دعاهای مخصوص و سنگ های بخصوصی استفاده می کنند و این ارزش کار را بالاتر خواهد برد.

 

ظروف فیروزه کوبی شده

  • ظروف مسی

ظروف مسی اعم از دیگ های کوچک، متوسط و بزرگ، سینی ها، قوری ها و غیره نیز جزء محبوب ترین سوغات مشهد به حساب می آیند.

  • سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

شهر مشهد غنی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همچون فیروزه، عقیق سرخ و غیره می باشد. بخصوص سنگ فیروزه شرق ایران که جزء سنگ های بسیار با ارزش این منطقه به حساب می آید طرفداران بسیار زیادی دارد.

تنوع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که در این شهر عرضه می شوند بسیار بالا است. از این سنگ ها در تولید زیور آلات و مرصع کاری ظروف استفاده می شود. شما می توانید آن ها را به صورت تامبل های تکی به عنوان سوغات مشهد خریداری کنید.

انگشتر مشهدی

  • صنایع دستی بافته شده

صنایع دستی مشهد که می توان از آن ها به عنوان سوغات مشهد یاد برد عبارتند از:

  • قالی و گلیم
  • چرم طبیعی
  • جیوه ها و گلیچه ها
  • پوستین

چوب های خراطی شده و مشبک کاری شده نیز به عنوان سوغات مشهد شناخته می شوند. علاوه بر آن دیگ سنگی هرکاره به همراه هاون کوب نیز جزء سوغات این شهر به حساب می آیند.

معرفی سوغاتی های معنوی مشهد

از آن جایی که مشهد یک شهر دارای ارزش معنوی است اکثر سوغاتی های آن معمولا جنبه ی معنوی دارند. سوغاتی هایی مانند مُهر، تسبیح، سجاده، چادر نماز، شال و روسری، عطر های حرمی، پارچه های سبز، رحل قرآن، قرآن، رکعت شمار، صلوات شمار و غیره جزء سوغاتی های دارای ارزش معنوی مشهد هستند.

معمولا افرادی که به امام رضا (ع) ارادت دارند این سوغاتی ها را ابتدا به حرم امام رضا (ع) می برندو پس از متبرک کردن آن ها به شهر خود باز می گردند.

 

معرفی خوراکی های سوغات مشهد

خوراکی های متنوع و پر رنگ و لعاب شهر مشهد دل هر مسافری را قطعا خواهند برد. نقل و نبات مهم ترین و معروف ترین دسته ی این خوراکی ها هستند که می توانید آن ها را با خود به عنوان سوغات ببرید.

این نقل و نبات ها در طرح و مزه های بسیار زیادی تولید می شوند که هر کدام از آن ها طعمی بسیار لذیذ و دلچسب دارد.

شیرینی های پیچ پیچی، حلقوم ها، انواع سوهان، جیلی بیلی، نبات ساده، نبات زعفرانی و… از رایج ترین نقل و نبات هایی هستند که می توانید در تمام بازار های مشهد، آن ها را به راحتی پیدا کنید. شیرینی مشهدی معروف به شیرینی آلمانی نیز در این شهر وجود دارد که می توان به عنوان سوغاتی در نظر گرفت.

به غیر از شیرینی ها، ترشیجات، قره قروت، انواع کشک خشک و تر را نیز به عنوان سوغات مشهد می توان با خود برد. کشک ها در بازار های مشهد به شکل و اندازه های متفاوتی عرضه می شوند. در هر شکل و اندازه کشک ها  و قره قروت جزء محبوب ترین سوغاتی های مشهد به حساب می آیند.

همانطور که می دانید شهر مشهد به زعفران آن معروف است. این شهر یکی از مهم ترین مراکز عرضه ی زعفران در کشور می باشد. این طلای خوراکی را می توانید در کیفیت های متنوعی از شهر مشهد به عنوان سوغات با خود ببرید.

زعفران

علاوه بر زعفران ادویه هایی مانند زرد چوبه نیز در این شهر در بالا ترین کیفیت عرضه می شوند. ادویه های شهر مشهد به خاطر کیفیتشان از محبوبیت زیادی برخوردارند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد با خود به عنوان سوغات مشهد ادویه می برند.

شهر مشهد محصولات زیادی را به صورت خشکبار عرضه می کند. محصولاتی همچون آلوی بخارا، انواع کشمش و مویز، میوه های خشک شده همچون توت سفید و غیره جزء سوغاتی های محبوب مشهد می باشند.

از بین تمام خشکبار ها زرشک از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. زرشک مشهد جزء با کیفیت ترین زرشک های کشور است. از این رو اکثر افرادی که به این شهر سفر می کنند حتما حداقل یک بسته زرشک خریداری خواهند کرد.

زرشک و زعفران مشهد

 

آب گلاب نیز از سوغاتی های مشهد به حساب می رسد. این شهر به خاطر آب و هوایی که دارد بستر مناسبی را برای رشد گل های محمدی فراهم می کند. از این رو می توان از این گل ها آب گلاب باکیفیتی تهیه کرد. در نتیجه اگر به قصد سفر به شهر مشهد رفتید یادتان باشد که از آب گلاب های این شهر خریداری کنید.

نتیجه گیری

شهر مشهد به دلیل استقبالش از مسافران بازار های فراوانی دارد. این بازار ها به گونه ای چیده شده اند که شما می توانید به راحتی بدون دردسر تمام نمونه های سوغات مشهد را پیدا کنید. در نتیجه، خرید سوغاتی برای شما سخت نخواهد بود. با این حال سعی کنید با مقایسه ی کیفیت محصولات بهترین نوع را برای خود انتخاب کنید.

 

منبع : ایران تراول 24