جاذبه گردشگری مشهد

معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

لیست خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد

غذای سنتی هر منطقه به عنوان یکی از مهم ترین عناصر معرف آن شناخته می شود. این گونه که غذای سنتی به صورت کلی حاکی از سلیقه و ذوق مردم ساکن در منطقه می باشد. از بین غذاهای سنتی شهر های مختلف غذاهای سنتی مشهد از محبوبیت خوبی بر خوردار هستند.
شهر مشهد یکی از پر بازدید ترین شهر های ایران است که در طول سال گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند. این شهر علاوه بر جاذبه های زیارتی، جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد.
اکثر افرادی که از این شهر بازدید می کنند برای اینکه خاطره ی سفر خود را پربار تر کنند علاوه بر بازدید از جاذبه های این شهر، غذاهای سنتی مشهد را نیز امتحان می کنند.

دسته بندی و انواع غذاهای سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد تنوع بالایی دارند. این منطقه به صورت کلی در دسته بندی های مختلف غذایی، دارای غذاهای سنتی مختلفی می باشد.
دسته بندی غذاهای سنتی مشهد شامل غذاهای نانی، پلو ها، آش ها، خورشت ها و دسر ها است. در این بین آش های این منطقه از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. به این دلیل که شیوه ی پخت متفاوتی نسبت به سایر آش ها دارند.
لیست غذاهای سنتی خوشمزه مشهد
در لیست زیر بیش از ۲۰ غذای سنتی و معروف شهر مشهد را برای شما به همراه توضیحات لازم بیان کردیم.

انواع پلو ها در لیست غذاهای سنتی مشهد

  • ساطری پلو

ساطری پلو یکی از غذاهای سنتی مشهد است که بین مردم از محبوبیت خوبی برخوردار می باشد. این پلو ترکیبی از برنج، هویج خلالی، گوشت چرخ کرده، زعفران و کشمش است. از نظر ظاهری و طعم کمی به هویج پلو شباهت دارد. با این حال طعم خاص خود را دارا است.

ساطوری پلو

  • پلو مخلوط

لوبیای سبز و برنج از ترکیبات اصلی پلو مخلوط می باشند. در این پلو گوشت به شکل تکه ای یا قلقلی در غذا استفاده می شود. از مرغ نیز می توان در تهیه این غذای سنتی استفاده کرد. این پلو مانند تمام غذاهای اصیل ایرانی شامل پیاز تفت شده و ادویه های مختلف می باشد.

پلو مخلوط

  • رشته پلو

شاید برای شما عجیب باشد ولی جالب است بدانید که در تهیه ی رشته پلو از خرمای سرخ شده استفاده می کنند. گوشت یا مرغ و کشمش ترکیبات این پلو را تشکیل می دهند. معمولا رشته پلو را بیشتر در اوایل سال نو می پزند. رشته پلو یکی از غذاهای سنتی خوشمزه مشهد است که قطعا ارزش امتحان کردن را خواهد دارد.

رشته پلو
انواع آش های سنتی در شهر مشهد

تنوع آش ها در شهر مشهد بسیار بالا است. در واقع آش های این منطقه جزء خوشمزه ترین و مهم ترین غذاهای سنتی مشهد به حساب می آیند. در شهر مشهد هشت نوع آش پخته می شود. هر کدام از این آش ها مزه و طعم مخصوص به خود را دارد. این آش ها عبارتند از:

  • آش ماستی

در تهیه این آش از اسفناج خورد شده استفاده می شود. رشته، نعناع و ماست را نیز پس از نیم پز کردن اسفناج ها به آش اضافه می کنند. از تره خورد شده نیز در تهیه ی این آش استفاده می شود. آش ماستی به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای سنتی مشهد شناخته شده است.

آش ماستی

  • آش لخشک

آش لخشک به خاطر رشته های درشت و پهن آن از سایر آش ها متمایز شده است. اسفناج خورد شده، ماست محلی، دوغ محلی و سیر در طرز تهیه ی این آش به کار برده می شود.

آش-لخشک-مشهدی

  • آش بی بی یا آماج

آش بی بی جزء آش های پر ملات است که از غذاهای سنتی مشهد به حساب می آید. به دلیل ترکیبات متنوع موجود در غذا، این آش از نظر ویتامین و مواد مغذی بسیار غنی می باشد.
بادمجان، گوجه فرنگی بدون پوست، لوبیا چیتی، عدس، بلغور گندم، پیاز، باقالی، سبزی آش، نخود، آرد و ادویه ترکیباتی هستند که آش بی بی را تشکیل می دهند.

آش بی بی یا آماج

  • آش کوفته قلقلی

در این آش برنج را ابتدا می شویند سپس می پزند. بعد از آن تا زمانی که برنج لعاب بندازد آن را له می کنند. به برنج یک قاشق سیر اضافه کرده و سپس گوشت های قلقلی شده را با پیاز و فلفل، به مخلوط اضافه می کنند. اسفناج و کشک را نیز در مرحله ی آخر به آش می افزایند.
مزه ی این آش بسیار لذیذ و خوب است. این شد که این آش جزء پرطرفدارترین غذاهای سنتی مشهد شناخته شد.

آش کوفته قلقلی

  • آش بلغور مشهدی

یکی از آش های مورد استفاده در ماه مبارک رمضان می باشد. شیر، عنصر مهم تهیه ی آش بلغور است.
اینگونه که پیاز سرخ شده را با گوشت تفت می دهند. بعد از آن حبوبات لازم و بلغور گندم را به آن اضافه می کنند. در نهایت شیر و گوشت های ریش ریش شده را در آش می ریزند.

آش بلغور مشهدی

  • آش حلبه

آش حلبه نیز به عنوان یکی از غذاهای سنتی مشهد معرفی شده است. این آش لذیذ و مقوی از ترکیبات برنج، شنبلیله، زیره ی سیاه و آلو بخارا درست شده است. ترکیبات مغذی این آش بخصوص برای خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند بسیار مفید می باشد. البته لازم به ذکر است که آش حلبه یکی از غذاهای سنتی نیشابور نیز بحساب می آید.

آش حلبه مشهدی

غذاهای خورشتی و نانی مشهد

از آن جایی که نان یکی از مهم ترین عناصر پخت و تهیه ی غذا می باشد بسیاری از غذاهای سنتی مشهد را با استفاده از نان تهیه می کنند.
از غذاهای سنتی نانی که در مشهد پخته می شوند می توانیم به یتیمچه اشاره کنیم.

  • یتیمچه

یتیمچه غذایی بدون گوشت است. در این غذا ابتدا پیاز را سرخ می کنند و سپس با گوجه فرنگی و بادمجان های خورد شده تفت می دهند. استفاده از نمک، ادویه و زعفران در این غذا از واجبات است.

یتیم چه مشهدی

  • خورشت ریواس

خورشت ریواس طرز تهیه ی آسانی دارد و تنها مسئله ای که باعث می شود این خورشت از سایر خورشت های ایرانی متمایز شود وجود گیاه ریواس در ترکیبات آن می باشد. گیاه ریواس به خورشت یک مزه ی ترکیبی ترش و شیرین خواهد داد. به همین دلیل است که طعم این خورشت بسیار دوست داشتنی و خاص می باشد.

خورش ریواس مشهدی

  • دیزی

به جرئت می توان گفت که دیزی یکی از بهترین غذاهای سنتی مشهد است. این آبگوشت چرب ترکیبی از گوشت گوسفند، دنبه، په، نخود و گوجه فرنگی می باشد. مزه و طعم بی نظیر آن باعث شده است محبوبیت بسیار زیادی نزد مردم منطقه و مسافران پیدا کند.
از نکته های پخت دیزی می توان به ظرف پخت آن اشاره کنیم. برای پخت دیزی از دیگ های سنگی همه کاره استفاده می کنند. این مسئله باعث می شود غذا رنگ و لعاب بسیار خوبی بگیرد.

دیزی مشهدی
دیزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی مشهد

  • اشکنه قروت

قروت که نوعی کشک سیاه است با گردو خورد شده ترکیب می شود. مرحله ی ترکیب گردو و قروت تا زمانی که مخلوط از روغن بیفتد ادامه پیدا خواهد کرد. پیاز و ادویه را به صورت جداگانه به همراه آب و کشک تفت می دهند. در نهایت حرارت را کم می کنند تا به راحتی پخته شود.

اشکنه قروت مهشدی

  • حلیم عدس

حلیم عدس یکی از غذاهای مغذی این منطقه می باشد که ترکیبی از عدس قرمز، گوشت و برنج می باشد. همانند پخت حلیم این غذا پخته می شود. به دلیل مقوی بودن ، برای بچه های در حال رشد یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

حلیم عدس
دسر های سنتی مشهد

دسر ها نقش بسیار مهمی را در غذاهای سنتی مشهد ایفا می کنند. مشهد یکی از شهر هایی می باشد که به خاطر دسر های خوشمزه اش معروف شده است.
دسر هایی همچون چنگالی، ماقوت مشهدی، کوکوی شیرین و دیگچه خوشمزه ترین دسر های سنتی این شهر می باشند که برای دورهمی ها و عصر نشینی ها گزینه ی بسیار مناسبی هستند.

غذاهای دیگری همچون کباب برنجی، شیشلیک مشهدی و قورمه مشهدی نیز به عنوان غذاهای سنتی مشهد شناخته شده اند.

منبع : ایران تراول 24