راهنمای سفر به مشهد

مترو مشهد؛ آشنایی کامل با مسیرها و ایستگاه‌ها


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

چرا شناخت دقیق مترو مشهد مهم است؟

یکی از جذابیت‌های سفر به مشهد، گشت و گذار در اقصی نقاط این شهر مقدس است. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این شهر در نزدیکی مترو مشهد واقع شده‌اند. با توجه به همین موضوع به نظر می‌رسد مشهدگردی با مترو ایده آل‌ترین گزینه برای یک مسافر باشد. اکثر هتل‌های مشهد در نزدیکی حرم امام رضا(ع) قرار گرفته‌اند و اگر بخواهید با وسیله نقلیه از جاذبه‌های این شهر بازدید کنید احتمالاً باید ساعات زیادی در ترافیک خیابان امام رضا(ع) معطل بمانید. از طرفی مشهد گردی با مترو هزینه‌ای به مراتب کمتر دارد و از هر نظر که فکر کنید به نفع شما خواهد بود. برای گشت و گذار در مشهد مقدس با مترو اول باید ایستگاه‌ها و مسیرهای آن را به خوبی بشناسید.

مترو مشهد (1)

مترو مشهد

مترو مشهد چند خط دارد؟

اولین چیزی که در مورد مترو مشهد باید روی آن تسلط کامل داشته باشید، شناخت خطوط مختلف این قطار درون شهری است. مشهد در حال حاضر ۴ خط متروی اصلی دارد که البته فقط دو خط آن فعال هستند و دو خط دیگر در حال ساخت می‌باشند. دو خط اصلی مترو مشهد بخش‌های مختلف این شهر را به هم وصل می‌کنند و می‌توانند شما را به نقاط گوناگونی که در این منطقه گردشگری وجود دارند برسانند. در مورد خطوط اصلی مترو در مشهد توضیحات بیشتری خدمت شما بیان خواهیم کرد.

خط 1 مترو مشهد چه مسیرهایی را پوشش می‌دهد؟

نخستین و قدیمی‌ترین خط مترو مشهد که آن را خط یک می‌نامند، وکیل آباد را به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد وصل می‌نماید. این خط مترو در حال حاضر ۲۴ کیلومتر طول دارد و ۲۴ ایستگاه را در شهر مقدس مشهد پوشش می‌دهد. محل تلاقی خط ۱ و ۲ مترو مشهد در میدان تقی آباد یا همان ایستگاه شریعتی است. طبق برنامه اعلام شده توسط شهرداری مشهد خط ۱ از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب به مسافران و گردشگران خدمات رسانی می‌کند.

البته در روزهای تعطیل این خط مترو با یک ساعت تاخیر و از ساعت ۷ خدمات رسانی خود را آغاز می‌کند. فاصله زمانی حضور هر قطار در ایستگاه‌های مختلف خط یک حدود ۶ دقیقه است. از جمله مهمترین ایستگاه‌هایی که در خط یک می‌توانید از آنها استفاده کنید می‌توانیم به وکیل آباد، کوهستان پارک، اقبال لاهوری، پارک ملت، شریعتی، ۱۷ شهریور، بسیج و فرودگاه شهید هاشمی نژاد اشاره کنیم. با کمک خط یک مترو مشهد می‌توانید از مناطق گردشگری طرقبه، شاندیز، باغ وحش وکیل آباد، کوهستان پارک و نمایشگاه بین المللی بازدید به عمل آورید.

مترو مشهد

                                                                                         خط یک مترو مشهد

با خط 2 مترو می‌توانیم به کجا سفر کنیم؟

خط ۲ مترو مشهد را در نقشه این شهر می‌توانید با رنگ آبی تماشا کنید. این خط از انتهای طبرسی شمالی که پایین روستای کشف مشهد است آغاز می‌گردد و تا ایستگاه رضاشهر ادامه پیدا می‌کند. خط ۲ مترو چیزی در حدود ۱۴.۵ کیلومتر وسعت دارد و دارای ۱۳ ایستگاه گوناگون می‌باشد. ۶ ایستگاه اول این خط که تا میدان شهدای مشهد را پوشش می‌دهند در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیدند و مابقی تا سال ۹۸ راه‌اندازی گردیدند. زمان فعالیت خط ۲ مترو در شهر مشهد همانند خط یک از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب می‌باشد. البته فاصله انتظار برای رسیدن قطار در ایستگاه‌های این خط بیشتر از خط یک است. اگر در ایستگاه‌های خط ۲ مترو منتظر قطار هستید باید چیزی در حدود ۱۰ دقیقه معطل بمانید. مهمترین ایستگاه‌های خط ۲ مترو مشهد عبارتند از ایستگاه طبرسی، راه آهن، شهدا، شریعتی، کوهسنگی، شهید کاوه و سلامت. 

خط 3 مترو مشهد در چه وضعیتی است؟

خط ۳ مترو مشهد هنوز راه‌اندازی نشده و به عنوان مهم‌ترین خط آینده این شهر شناخته می‌شود. وسعت خط سوم مترو در شهر مشهد به بیش از ۲۸ کیلومتر می‌رسد. این خط مترو قادر خواهد بود جنوب شرق مشهد را به شمال غرب آن وصل کند. اگر به نقشه متروی مشهد نگاه کنید می‌توانید این خط را با رنگ قرمز مشاهده نمایید. خط ۳ مترو شهر مشهد قرار است ۲۴ ایستگاه داشته باشد و مسافران را تا پایانه جدید اتوبوسرانی برون شهری مشهد انتقال دهد. خط جدید مترو مشهد قرار است از چهارراه خسروی و شهدا عبور کند تا نزدیک‌ترین فاصله را به حرم مطهر داشته باشد. قطارهایی که قرار است در این خط مورد استفاده قرار گیرند احتمالاً سرعتی بین ۳۶ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهند داشت.

خط 4 مترو در مشهد چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد؟

آخرین خط مترو مشهد خط ۴ آن است که احداث آن به تازگی و در سال ۱۴۰۰ کلید خورده است. این خط قرار است شرق مشهد را به شمال آن وصل کند. وسعت خط ۴ مترو در مشهد احتمالاً ۱۷.۵ کیلومتر خواهد بود و قادر است خواجه ربیع را به شهرک شهید باهنر وصل کند. ویژگی مهم خط ۴ مترو در مشهد آن است که یکی از ایستگاه‌های آن در نزدیک‌ترین حالت ممکن به حرم مطهر امام رضا (ع) قرار خواهد گرفت. اگر می‌خواهید وضعیت ایستگاه‌های جدیدترین خط مترو در مشهد را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهید کافی است روی نقشه مترو مسیر با رنگ نارنجی را دنبال کنید. افتتاح این خط مترو می‌تواند عبور و مرور زائران در مشهد را آسان‌تر کند.

مترو مشهد (4)

جدیدترین خط مترو در مشهد

استفاده از مترو مشهد چقدر هزینه خواهد داشت؟

در مقایسه با تمام روش‌های حمل و نقل عمومی، مترو مشهد کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت. اگر تمایل دارید از مترو استفاده کنید ابتدا باید بلیط آن را تهیه نمایید. برای تهیه بلیط دو روش پیش روی شما وجود دارد. اول اینکه به سراغ بلیط‌های تک سفره بروید و برای به دست آوردن آنها زمان زیادی را از دست دهید و البته کمی بیشتر پول پرداخت کنید. روش دوم که به نظر مناسب‌تر است خرید یک کارت شارژ می‌باشد. کارت شارژ را هر زمان که بخواهید از مترو استفاده کنید می‌توانید شارژ نمایید و برای چند مرتبه از آن جهت سوار شدن در قطار بهره ببرید. قیمت بلیط مترو در شهر مشهد مدام تغییر می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم زمانی که شما به این شهر سفر خواهید کرد چقدر هزینه خواهد داشت.

کدام ایستگاه مترو مشهد به حرم نزدیک‌تر است؟

همانگونه که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم زمانی که خط ۴ مترو مشهد افتتاح شود، یکی از ایستگاه‌های آن در نزدیکی حرم مطهر خواهد بود. با این وجود تا زمانی که آن خط افتتاح نگردد برای دسترسی به مترو شما باید کمی دورتر از حرم به دنبال ایستگاه‌های آن باشید. شاید نزدیک‌ترین و راحت‌ترین ایستگاه فعلی به حرم مطهر رضوی در حال حاضر، ایستگاه بسیج در خط ۱ و میدان شهدا در خط ۲ باشد. اگر قصد دارید از سمت خیابان امام رضا به ایستگاه مترو دسترسی پیدا کنید باید به سراغ ایستگاه بسیج بروید. برای رسیدن به این ایستگاه می‌توانید از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی نزدیک به حرم کمک بگیرید. جهت استفاده از آنها نیز می‌توانید از همان کارت شارژ مترو بهره ببرید.

مترو مشهد (5)

ایستگاه بسیج

چه زمانی راحت‌تر می‌توانیم از مترو استفاده کنیم؟

طبیعتاً اگر ساعات غیراداری را برای استفاده از مترو مشهد انتخاب کنید با شلوغی کمتری مواجه خواهید شد. مشخص است که در ساعات ابتدایی صبح و میانی ظهر به دلیل حضور کارمندان و دانش آموزان مترو شلوغی بیشتری خواهد داشت. بهتر است ساعات بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب را جهت گردشگری با مترو در شهر مشهد انتخاب کنید تا مشکلات کمتری از این جهت داشته باشید. البته حتی در شلوغ‌ترین حالت ممکن هم مترو در شهر مشهد به شلوغی شهر تهران نخواهد بود.

مترو مشهد (6)

گردشگری با مترو

با مترو مشهد از کدام جاذبه‌های گردشگری می‌توانیم بازدید کنیم؟

با استفاده از مترو مشهد شما می‌توانید به بسیاری از اماکن دیدنی و تفریحی این شهر دسترسی داشته باشید. در واقع شما با هزینه اندک می‌توانید بسیاری از نقاط جذاب مشهد را از نزدیک ببینید. در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم که با کمک خطوط مختلف مترو می‌توانید به راحتی از باغ وحش، شهربازی کوهستان، رستوران پدیده شاندیز، پارک ملت و بازار ۱۷ شهریور بازدید داشته باشید. البته برخی از این جاذبه‌ها مستقیماً به مترو دسترسی ندارند اما با کمک مترو راحت‌تر می‌توانید سراغ آنها بروید. مثلاً برای بازدید از باغ وحش وکیل آباد شما باید در یکی از این ایستگاه‌های انتهایی مترو پیاده شوید و از آنجا با اتوبوس‌هایی که وجود دارد خودتان را به باغ وحش برسانید.

 

منبع : ایران تراول 24