جاذبه گردشگری مشهد

جنگل جیغ مشهد؛ تجربه‌ای از ترس و هیجان


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

آشنایی با جنگل جیغ مشهد

اگر از علاقمندان سینمای هالیوود باشید احتمالاً در فیلم‌های هالیوودی بارها این صحنه را دیده‌اید که در جنگلی مخوف ‌جیغ‌های ترسناکی از مبدا ناشناس منتشر می‌شوند. شاید در فیلم‌های هالیوودی کارگردان برای ایجاد ترس در فضای فیلم چنین چیزی را طراحی کند اما در جنگل جیغ مشهد واقعاً صدای جیغ ترسناکی منتشر می‌شود. همین موضوع هم سبب شده تا این جنگل تبدیل به ترسناک‌ترین جنگل ایران شود. افرادی که تا به حال برای بازدید به این جنگل نرفته‌اند تصور می‌کنند انتشار صدای جیغ در آن شایعه است. آنها اشتباه می‌کنند چرا که این سر و صدا کاملاً واقعی است و و اگر شب در این جنگل باشید آن را به وضوح خواهید شنید. جنگل ترسناک و هیجان انگیز جیغ در جنوب مشهد قرار دارد و مملو از درختان بلند و گیاهان گوناگون می‌باشد.

چرا جنگل جیغ مشهد به این نام معروف شده است؟

احتمالاً توضیحاتی که در ابتدا خدمت شما بیان کردیم تا حدودی مشخص کرده باشد که چرا جنگل جیغ مشهد را به این نام می‌شناسیم. شب‌ها در این جنگل فریادهای دلخراشی به گوش می‌رسد که باعث شده نام جنگل جیغ بر روی آن گذاشته شود. البته افراد محلی نام دیگری برای این جنگل می‌شناسند و آن را سربرج می‌نامند. دلیل آن هم این است که این جنگل در نزدیکی روستایی به نام سربرج قرار گرفته است. با این حال اکثر گردشگران در سراسر کشور این منطقه طبیعی و زیبا را با نام جنگل جیغ می‌شناسند.

متاسفانه سر و صداهای وحشتناک شبانه این جنگل سبب شده برخی افراد آن را وسیله ادعاهای عجیب و غریب خود قرار دهند و مدعی شوند موجودات ماورالطبیعه در این منطقه حضور دارند. جالب است بدانید که در این جنگل روزها هیچ صدای جیغ و فریادی شنیده نمی‌شود و هیچ ترسی در محیط وجود ندارد. اما همین که شب آغاز می‌گردد باید منتظر صداهای وحشتناک و سایه‌های ترسناکی از نور مهتاب در محیط این جنگل بود.

جنگل جیغ مشهد (2)

چرا در جنگل جیغ سر و صداهای وحشتناکی منتشر می‌شود؟

طبیعتاً مهم‌ترین معمای پیرامون جنگل جیغ مشهد، سر و صدایی است که در محیط آن منتشر می‌شود. انتشار این سر و صداها سبب شده تا افسانه‌های زیادی برای این جنگل به وجود بیاید. برخی افراد معتقدند تنها سکنه جنگل جیغ، اجنه و شیاطین هستند. آنها می‌گویند این موجودات شب‌ها سرگردان می‌شوند و به همین خاطر صداهای عجیبی منتشر می‌کنند. باور دیگری که در مورد این جنگل به گوش می‌رسد داستان زنی است که در آن زنده زنده سوزانده شده است. برخی از افراد بومی عقیده دارند فریادهای ترسناکی که از این جنگل به گوش می‌رسد متعلق به همین زن است. آنها می‌گویند او با این فریادها قاتل خود را جستجو می‌کند و به همین خاطر شب‌ها سرگردان است. البته قطعاً این باورهای بی‌پایه و اساس نمی‌تواند دلیل سر و صدای جنگل جیغ باشد. کارشناسان محیط زیست معتقدند جیرجیرک‌هایی که به اسم کز معروف شده‌اند دلیل سر و صداهای شبانه جنگل جیغ می‌باشند.

چرا از جنگل جیغ مشهد بازدید کنیم؟

به دلایل مختلف بازدید از جنگل جیغ مشهد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. دلایل ما برای این پیشنهاد به صورت زیر هستند:

  • جنگل جیغ جاذبه گردشگری متفاوتی در کشور ما می‌باشد. تماشای آن و تجربه ترس و هیجانی که دارد می‌تواند برای شما تبدیل به یک خاطره متفاوت در طول زندگیتان شود.
  • معمولا این جنگل در طول سال از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است و همین موضوع حضور در آن را جالب‌تر می‌کند. دمای هوا در این جنگل معمولاً نسبت به خود مشهد سردتر است.اگر در تابستان به مشهد سفر کردید و هوای گرم آن شما را اذیت می‌کرد چند ساعت حضور در این جنگل می‌تواند کمی برای شما آرامش بخش باشد.
  • در جنگل جیغ پوشش‌های گیاهی بسیار خوبی دیده می‌شود که شاید مشابه آنها در دیگر نقاط ایران کمتر وجود داشته باشد. از طرفی در این جنگل یک رودخانه بسیار زیبا در جریان است و درختان مختلفی مثل گیلاس و سیب هم در آن چشم نوازی می‌کنند.
  • جنگل جیغ را به تمام معنا می‌توانیم جنگل بدانیم چرا که علاوه بر پوشش گیاهی و رودخانه در آن حیوانات و پرندگان گوناگونی هم وجود دارند.البته این احتمال وجود دارد که در سفر به جنگل جیغ با حیواناتی مثل گرگ یا روباه هم مواجه شوید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم سفر یک نفره به این جنگل مخوف را از ذهنتان بیرون کنید.

جنگل جیغ مشهد (4)

در اطراف جنگل جیغ چه جاذبه‌های گردشگردی وجود دارد؟

نه تنها خود جنگل جیغ مشهد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی است بلکه در اطراف آن هم جاذبه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید از آنها هم بازدید به عمل آورید. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل جیغ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غار مغان:یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های اطراف جنگل جیغ غاری می‌باشد که با نام مغان شهرت پیدا کرده است. در این غار فسیل‌هایی از حلزون‌هایی را مشاهده خواهید کرد که قدمت آنها به صدها میلیون سال پیش برمی‌گردد. 
  • طرقبه:طرقبه یک نام آشنا برای تمامی افرادی است که تا به حال سفر به مشهد را تجربه کرده‌اند. این منطقه گردشگری در ۱۸ کیلومتری مشهد قرار دارد و در بهار و تابستان از جلوه زیبایی برخوردار می‌باشد. البته این رو باید بگوییم که فاصله طرقبه با جنگل جیغ بسیار زیاد است اما در مسیر خودتان تا این جنگل توصیه می‌کنیم حتماً از این منطقه گردشگری هم بازدید داشته باشید.
  • روستای سربرج: نزدیک‌ترین و جالب‌ترین منطقه گردشگری به جنگل جیغ روستای سربرج است. اگر دوست دارید یک زندگی روستایی اصیل با مردم مهمان نواز را از نزدیک ببینید توصیه می‌کنیم حتماً در مسیر خودتان به جنگل جیغ برای بازدید از این روستا وقت بگذارید.

جنگل جیغ مشهد (3)

برای گردشگری در جنگل جیغ مشهد چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

برای گردشگری در جنگل جیغ مشهد بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید تا در این سفر دچار مشکلی نشوید. رعایت نکات زیر را برای بازدید از جنگل جیغ به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • بهتر است نیمه اول سال را برای سفر به جنگل جیغ امتحان کنید. این جنگل در نیمه دوم سال آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. اگر قرار است در نیمه دوم سال به جنگل جیغ بروید حتماً باید لباس‌های گرم و وسایل ضروری همراه خودت داشته باشید.
  • در این جنگل گونه‌های طبیعی متنوعی وجود دارند و به همین دلیل بهتر است از هرگونه کاری که به آنها آسیب وارد می‌کند خودداری کنید. ضمناً توصیه می‌کنیم در محیط جنگل به هیچ وجه آتش روشن نکنید چرا که هم می‌تواند به جنگل آسیب بزند و هم موجب خطراتی برای خود شما شود.
  • برای گردشگری در جنگل جیغ نمی‌توانید با کفش‌های معمولی خودتان سفر کنید. بهتر است برای این سفر جذاب کفش‌های محکم و مناسب طبیعت خریداری نمایید. اگر قصد دارید در داخل جنگللحظات بیشتری اقامت داشته باشید و به قول معروف کمپینگ بزنید حتماً وسایل ضروری را همراه خود ببرید.

جنگل جیغ مشهد (4)

آیا امکان اقامت در جنگل جیغ وجود دارد؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد جنگل جیغ مشهد دادیم احتمالاً برخی گردشگران کنجکاو بدشان نیاید شب را در این محل اقامت کنند. اولاً که توصیه می‌کنیم اگر تنها سفر می‌کنید به هیچ وجه چنین کاری انجام ندهید و بهتر است برای اقامت شب به سراغ اتاق‌هایی از روستاهای اطراف بروید. با این حال اگر واقعاً مصر هستید که شب‌های مخوف این جنگل را تجربه کنید می‌توانید در آن کمپینگ بزنید. حتماً مکانی که برای کمپینگ خود انتخاب می‌کنید در محلی باشد که دور از حیوانات است. در جنگل، حیوانات وحشی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما آسیب بزنند. برای سرمای هوا در شب هم حتماً پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشید. بهتر است برای اقامت کمپینگی خودتان از کیسه هوا و لباس گرم کمک بگیرید.

بهترین مسیر برای دسترسی به جنگل جیغ

برای رسیدن به جنگل جیغ مشهد شما باید یک مسیر ۳۲ کیلومتری را از شهر مشهد تا روستای سربرج دنبال کنید. البته افرادی که از طریق مسیر تهران به سمت مشهد حرکت می‌کنند می‌توانند در مسیر خود قبل از ورود به مرکز استان خراسان رضوی راهی این جنگل شوند. اگر این افراد با ماشین شخصی خود راهی مشهد مقدس شده باشند، طبیعتاً باید از داخل اتوبان امام رضا(ع) حرکت کنند و در این مسیر از شهرهایی مثل دامغان، سمنان، سبزوار و شاهرود عبور می‌نمایند. در ادامه مسیر آنها به بزرگراه کلانتری خواهند رسید که در آن باید دنبال جاده خلج باشند. این جاده به روستای سربرج در ۲۳ کیلومتری خود می‌رسد. اکنون افرادی که از این مسیر اقدام کرده‌اند می‌توانند به جنگل جیغ وارد شوند.

 

منبع : ایران تراول 24