راهنمای سفر به مشهد

بهترین قطار تهران مشهد برای همه بودجه‌ها


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

شهر مشهد یکی از توریست پذیرترین شهرهای ایران است که به واسطه قرار گرفتن مرقد مطهر حضرت رضا (ع) در این شهر همواره در حال ارائه خدمات به مسافران بوده است. سابقه ارائه خدمات گردشگری در شهر مشهد به سالیان دور بر می گردد که همین مسئله منجر به رشد و توسعه روز افزون انواع امکانات و خدمات در این شهر شده است. خوشبختانه و به لطف توسعه صنعت حمل و نقل، امکان سفر به مشهد به وسیله هواپیما، قطار و اتوبوس فراهم می باشد. همین پیشرفت های حمل و نقل باعث شده است تا بسیاری از افراد جامعه با توجه به استطاعت و توان مالی از وسیله حمل و نقل مورد نظر و متناسب با وضعیت مالی خود استفاده کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین قطار تهران مشهد برای همه بودجه ها بیشتر آشنا شوید.

قطار تهران مشهد

قطار تهران مشهد یکی از راحت ترین و امن ترین وسایل نقلیه می باشد که خوشبختانه از طرفداران بسیاری در میان اقشار مختلف جامعه برخوردار است. به عبارتی دیگر می توان گفت که قطار تهران مشهد به طبقه خاصی از جامعه تعلق ندارد و همه مردم، استفاده از قطار را در سفرهای خود ترجیح می دهند. خوشبختانه خط ریلی کشور بسیاری از شهرهای مختلف را به یکدیگر متصل می کند. در این میان قطار تهران مشهد یکی از پرترددترین و شلوغ ترین مسیرهای ریلی می باشد. ترافیک مسافری مسیر قطار تهران مشهد در ایام تعطیلات نوروز و تابستان به اوج خود می رسد و معمولا ظرفیت خالی برای سفر در این روزها کمتر پیدا می شود. 

انواع قطار تهران مشهد

از آنجایی که تعداد مسافران برای قطار تهران مشهد بسیار زیاد می باشد و وضعیت مالی افراد با یکدیگر متفاوت است، قطار های مختلف با نرخ و قیمت های متفاوتی را می توان پیدا کرد. خوشبختانه یکی از مهمترین نکات مثبت سیستم ریلی کشور در قیاس با وضعیت حمل و نقل هوایی، همین تنوع قیمت بلیط می باشد. اما در بیشتر اوقات قیمت بلیط قطار رابطه مستقیمی با کیفیت و سطح ارائه خدمات آن دارد. قطار های کشور به طور کلی به درجه های کیفی زیر طبقه بندی می شود.

  • قطار های 5 ستاره
  • قطار های 4 ستاره
  • قطار های 3 ستاره
  • قطار های اتوبوسی

گروه بندی بر اساس تعداد ستاره های قطار منطبق با خدمات و امکاناتی است که در آنها  ارائه می شود. طبیعتا قیمت قطار های با کیفیت تر نسبت به قطار های معمولی بیشتر می باشد. البته هر کدام از این درجه ها شامل قطار های مختلفی است که تحت مالکیت شرکت های خصوصی یا شرکت رجا اداره می شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین قطار تهران مشهد برای همه بودجه ها بیشتر آشنا شوید.

انواع قطار تهران مشهد

انواع قطار تهران مشهد

قطار های 5 ستاره تهران مشهد

کاملا مشخص است که قطار 5 ستاره مجهزترین و کامل ترین خدمات را به مسافران خود ارائه می دهند. از جمله خدمات موجود در این قطار ها می توان به سیستم صوتی و تصویری کامل و مجهز آنها اشاره کرد. هر کوپه قطار تهران مشهد با این درجه کیفی مجهز به دو مانیتور با کیفیت است که قابلیت نمایش فیلم و موسیقی به صورت مجزا برای هر کوپه را دارد. کف پوش ها و دیوار پوش های بسیار با کیفیت و به روز در کنار پرده ها و تجهیزات نشیمن با کیفیت، احساس راحتی را برای مسافران در طول مسیر ایجاد می کند. قطار 5 ستاره ظرفیت 4 نفر در هر کوپه را دارد. سیستم سرمایش و گرمایش آن، محیطی ایده آل برای افراد داخل کوپه را به وجود می آورد. دقت به جزئیات و تزئینات داخل کوپه به حد زیادی مورد توجه قرار گرفته تا مسافران تجربه حضور در یک هتل را در طول مسیر داشته باشند.

البته کیفیت پذیرایی و رفتار پرسنل قطار تهران مشهد را نباید فراموش کرد. پرسنل قطار های 5 ستاره رفتاری کاملا حرفه ای دارند و سطح بالایی از خدمات را به مسافران ارائه می دهند. البته کیفیت غذا و پذیرایی در این قطار ها بسیار درخور توجه و شایسته است. رستوران قطار های 5 ستاره معمولا دو تا سه نوع غذای متنوع را در منوی خود قرار می دهند که در کنار آنها می توان انواع نوشیدنی ها و برخی دسرها را نیز یافت. برخی از قطار های 5 ستاره عبارتند از:

  • قطار فدک
  • قطار نور الرضا
  • قطار زندگی
  • قطار نوین سبز

قطار 5 ستاره تهران مشهد

قطار 5 ستاره

قطار تهران مشهد 4 ستاره

قطار تهران مشهد 4 ستاره جزء قطار های درجه دو به حساب می آید. به جرات می توان گفت که اغلب امکانات و تجهیزات موجود در قطار 4 ستاره مشابه با قطار های درجه یک می باشد. البته آنچه که متفاوت است، سطح کیفی برخی از آیتم های موجود در کوپه هاست. تجهیزات صوتی و تصویری در این قطار ها به دو نمایشگر و یک کنترل تنظیم صدا خلاصه می شود. پخش فیلم در این قطار ها به صورت مرکزی می باشد و امکان پخش فیلم به صورت مجزا برای هر کوپه فراهم نیست. سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع قطار های 4 ستاره عملکرد مناسب و مطلوبی دارد. تجهیزات استراحت و نشیمن از کیفیت خوبی برخوردار است و ملحفه های بهداشتی در اختیار تمام مسافران قرار می گیرد.

ظرفیت هر کوپه قطار تهران مشهد 4 ستاره، چهار نفر می باشد. از آنجایی که این قطار ها از قیمت مناسب تری نسبت به قطار های 5 ستاره برخوردار هستند، بهترین گزینه برای سفر خانوادگی به شمار می روند. پرسنل مجرب و حرفه ای در کنار پذیرایی استاندارد، از دیگر ویژگی های قطار 4 ستاره به حساب می آیند. برخی از قطار های 4 ستاره زیر مجموعه شرکت رجا و بعضی از آنها توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند. از جمله این قطار تهران مشهد 4 ستاره می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • قطار سیمرغ
  • قطار غزال
  • قطار پلور سبز
  • قطار سریر

قطار های 3 ستاره تهران مشهد

قطار های 3 ستاره معمولا قطارهایی هستند که شامل کوپه های 6 نفره می شود. نرخ بلیط این قطار تهران مشهد 3 ستاره بسیار مقطوع است اما فضای کوپه برای 6 نفر بسیار محدود است. اگر به صورت خانوادگی سفر می کنید و امکان رزرو یک کوپه کامل را دارید، این مدل قطار ها از لحاظ مدیریت هزینه ها بسیار مناسب هستند. البته در ایامی از سال که ظرفیت ها تکمیل هستند، قطار های 6 تخته در صورت خالی بودن ظرفیت بلیط، می توانند گزینه مناسبی باشند. خدمات و امکانات موجود در این نوع قطار ها نزدیک به سطح استاندارد است. عموما این قطار ها به صورت واگن اضافه شده به انتهای قطار های 4 ستاره می باشند که به دلیل ظرفیت 6 نفر در هر کوپه قیمت پایین تری دارند. کمتر پیش می آید که یک قطار با صد در صد ظرفیت به صورت کوپه های 6 تخته تردد کند. طبیعتا سیستم صوتی و تصویری در این قطار ها وجود ندارد و سطح دسترسی به خدمات نسبت به قطارهای درجه 1 و 2 کمتر است.

قطار 3 ستاره تهران مشهد

قطار 3 ستاره

قطار های اتوبوسی

یکی دیگر از انواع قطار تهران مشهد، قطار های اتوبوسی هستند. این قطار ها عملا اتوبوس های ریلی به حساب می آیند. تعدادی صندلی به شکل اتوبوسی در هر واگن قرار دارد و مسافران بر اساس شماره صندلی خود در محل رزرو بلیط می نشینند. ایستگاه های بین راهی از مبدا تا مقصد در این قطار ها بیشتر است و ظرفیت بالایی از مسافران را جابجا می کنند. اصولا شرایط قطار اتوبوسی با قطار های کوپه ای کاملا متفاوت می باشد و خدمات این مدل قطار ها با انواع دیگر قابل مقایسه نیست. آن هم به این خاطر که ساختار قطار اتوبوسی منحصر به فرد است. البته نکته مثبت این نوع قطار ها قیمت بسیار مقطوع و مناسب آنها می باشد که برای سفرهای تک نفره به شرط عجله نداشتن برای رسیدن به مقصد گزینه ایده آلی می باشند. 

کلام آخر

در این مطلب انواع قطار تهران مشهد برای بودجه های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. انتخاب کیفیت و مدل قطار می تواند با توجه به هزینه و هدف افراد از سفر، متفاوت باشد. اما به طور کلی نکته مثبت در خصوص سیستم ریلی کشور تنوع قیمت قطار هاست که باعث می شود اقشار مختلف جامعه امکان سفر به شهر مشهد مقدس و زیارت مرقد امام رضا (ع) را داشته باشند.

 

منبع : ایران تراول 24