راهنمای سفر به مشهد

امکانات و پروازهای فرودگاه مشهد


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

یکی از جمله مهمترین مسائلی که در سفر های هوایی مورد توجه مسافران قرار می گیرد، امکانات و خدمات موجود در فرودگاه می باشد. البته اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که پرواز به تاخیر می خورد و مسافران باید به ناچار چندین ساعت را در فرودگاه سپری کنند. معمولا فرودگاه های کشورمان از امکانات و خدمات استانداردی برخوردار هستند. فرودگاه شهر مشهد هم با برخورداری از امکانات به روز و قابل توجه، جزء برترین فرودگاه های ایران به حساب می آید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با امکانات و پروازهای فرودگاه مشهد بیشتر آشنا شوید.

فرودگاه هاشمی نژاد مشهد در گذر زمان

مسلما شهر مشهد یکی از پر ترافیک ترین مسیر های هوایی کشور را به خود اختصاص داده است. حضور پر برکت حضرت رضا (ع) در این شهر و شوق زائران برای زیارت امام هشتم باعث شده تا این شهر از گذشته های دور تا به امروز همواره میزبان جمعیت قابل ملاحظه ای از زائران داخلی و خارجی باشد. در این میان ضرورت ارائه خدمات و امکانات به روز و استاندارد در مبادی ورودی این شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولین نقطه حضور مسافران در احتمالا فرودگاه، راه آهن و یا پایانه مسافربری شهر مشهد است. بنابراین توجه به ارائه امکانات شایسته به مسافران در هر یک از این نقاط از مهمترین وظایف مسئولان این شهر تلقی می شود.

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که به عنوان یکی از به روز ترین و مجهزترین فرودگاه های کشور در حال ارائه خدمات می باشد، در سال 1330 در این شهر افتتاح شد. در ابتدا تنها پروازهای این فرودگاه محدود به مسیر تهران و بالعکس بوده است. پس از آن و در سال 1346 با اضافه شدن باند جدید فرودگاه، پروازهای نظامی و آموزشی هم در این فرودگاه انجام می گرفت. در سال 1357 و با بالا رفتن تعداد پروازهای این فرودگاه، برخی از زیرساخت های جانبی این مجموعه فرودگاهی مشهد تکمیل گردید. این موارد شامل: اضافه کردن ترمینال، پارکینگ و برج مراقبت فرودگاه می شد. البته جالب است بدانید که پروژه فرودگاه مشهد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از اتمام جنگ تحمیلی به پایان رسید.

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد (3)

امکانات به روز و استاندارد

پروازهای فرودگاه مشهد

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید فرودگاه مشهد دومین فرودگاه پرترافیک کشور است. این فرودگاه از لحاظ پروازهای بین المللی و خارجی بعد از فرودگاه امام خمینی تهران در رتبه دوم پروازهای برون مرزی قرار دارد. همچنین بعد از فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه در جایگاه دوم پروازهای داخلی قرار دارد. جالب تر اینکه فرودگاه بین المللی مشهد در رتبه اول از لحاظ تعداد پروازهای خروجی و ورودی می باشد. این مسئله به این معنی است که 14 شرکت و خط هوایی کشور و 16 شرکت بین المللی به فرودگاه مشهد پرواز مستقیم دارند.

بر اساس آمار و به طور تقریبی می توان گفت که در طول سال قریب به 8 میلیون مسافر در این فرودگاه تردد می کنند. بسیاری از هواپیماهای مسافری امکان فرود در این فرودگاه را دارند و به طور معمول تا رده هواپیماهای بوئینگ 747 در دو باند موازی این فرودگاه قابلیت فرود را دارند. بسیاری از شرکت های داخلی فرودگاه مشهد را به عنوان دومین قطب یا موقعیت خود در نظر گرفته اند. برخی از این شرکت ها عبارتند از:

  • ایران ایر
  • سپهران
  • تابان
  • معراج    

 البته تعدادی از شرکت های خارجی نام آشنا نیز در این فرودگاه به صورت مستمر خدمات ارائه می دهند که ترکیش ایرلاین، قطر ایرویز و هواپیمایی امارات برخی از آنها هستند. فرودگاه مشهد به طور معمول از تمام شهرهای کشور از جمله تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت، کرمانشاه، اهواز و بسیاری از شهرهای دیگر ایران خط مستقیم هوایی دارد. برخی از این شهرها به صورت روزانه و بعضی از شهرها در روزهای خاصی از هفته از/ به مشهد پرواز دارند. بسیاری از شهرهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه نیز به صورت روزانه به شهر مشهد پرواز مستقیم دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • استانبول
  • هرات
  • کابل
  • دبی
  • بغداد
  • نجف
  • شارجه
  • دوشنبه
  • بیروت
  • قندهار

البته نکته ای که در خصوص پروازهای فرودگاه مشهد باید به آن توجه داشت، امکان حمل و انتقال حیوانات خانگی با خطوط هوایی از این فرودگاه است. انجام این کار تنها با داشتن مجوز و تایید سازمان دامپزشکی و انجام امور گمرکی خاص خود میسر است.

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد (4)

فرودگاه مشهد چند پایانه دارد؟

فرودگاه مشهد به دو بخش پروازهای داخلی و پروازهای خارجی تقسیم می شود. سالن پروازهای خارجی قبل از سالن پروازهای داخلی قرار گرفته و ترمینال های ورودی و خروجی خاص خود را دارد. در ادامه هر یک از این ترمینال ها را معرفی می کنیم.

ترمینال شماره 1 فرودگاه مشهد: این ترمینال در قسمت شرقی فرودگاه واقع شده و مخصوص پروازهای داخلی می باشد.

ترمینال شماره 2: پرواز های خروجی بین المللی از فرودگاه مشهد در این ترمینال انجام می شود.

ترمینال شماره 3: فرودگاه مشهد در این ترمینال به میزبانی از مهمانان خارجی خود می پردازد. به طور کلی موقعیت ترمینال پروازهای خارجی در ابتدای فرودگاه بین المللی مشهد واقع شده اند.  

فرودگاه مشهد و امکانات آن

به طور کلی تمام فرودگاه های دنیا امکانات و خدمات استانداردی را به مسافران خود ارائه می دهند. فرودگاه مشهد هم انواع خدمات و امکانات استاندارد مربوطه را برخوردار است. از امکانات اولیه همچون آسانسور و پله برقی گرفته تا غرفه های فروشگاهی را می توان در این فرودگاه به راحتی پیدا کرد. اتاق سیگار، دستگاه عابر بانک، رستوران، نمازخانه، ایستگاه راهنمای مسافر، دفتر رزرو هتل و فروش بلیط، خدمات CIP، غرفه فروش سوغاتی، صنایع دستی و بدلیجات از دیگر امکانات موجود در فرودگاه مشهد هستند. بسیاری از امکانات و خدمات موجود در فرودگاه در تمام طول شبانه روز فعال می باشند و افراد می توانند به راحتی از خدمات مجموعه فرودگاهی هاشمی نژاد استفاده کنند.

یکی دیگر از امکانات فرودگاه مشهد پارکینگ این مجموعه می باشد. مجموعه پارکینگ های فرودگاه مشهد قریب به 5000 خودرو را در خود جا می دهند. هر چند که بعید است این تعداد خودرو به طور همزمان در این مجموعه توقف داشته باشند، اما ظرفیت بالای پارکینگ ها نشان از دوراندیشی و آینده نگری مسئولان اجرایی این فرودگاه دارد.

پارکینگ فرودگاه

راه های دسترسی به فرودگاه مشهد

چنانچه برای رسیدن به فرودگاه مشهد از وسیله شخصی یا تاکسی سرویس استفاده می کنید، می توانید از مسیر انتهای بلوار جمهوری به سمت فرودگاه بروید. البته در صورتی که قصد استفاده از مترو را دارید، می توانید در آخرین ایستگاه مترو که همان ایستگاه فرودگاه است، پیاده شوید و به راحتی به پرواز خود برسید. نکته ای که در مورد مسیر مترو باید به آن توجه کنید، این است که تمام متروهای منتهی به مسیر غدیر به ایستگاه فرودگاه نمی روند و به صورت مشخص و به طور یکی در میان به ایستگاه فرودگاه مشهد می روند. البته امکان استفاده از خطوط اتوبوسرانی نیز فراهم است، اما به دلیل اهمیت به موقع رسیدن به پرواز، پیشنهاد می کنیم که از سایر وسایل نقلیه استفاده کنید تا در ترافیک احتمالی مسیر معطل نشوید.

کلام آخر

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد فرودگاهی بین‌المللی در شهر مشهد در ایران است. که در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازی ظرفیت پذیرش کلیهٔ هواپیماها تا ردهٔ بویینگ ۷۴۷ را دارد.

امکانات و پروازهای فرودگاه مشهد از کیفیت و استاندارد بین المللی خوبی برخوردار است. این فرودگاه پرترافیک ترین فرودگاه کشور به شمار می رود که در طول سال ظرفیتی معادل 8 میلیون نفر را سرویس دهی می کند. از مزایای فرودگاه مشهد می توان به دسترسی مستقیم این فرودگاه به بسیاری از شهرهای کشور و حتی اغلب کشورهای همسایه اشاره کرد. تردد و ترافیک بالای مسافر در این فرودگاه باعث شده تا تمام امکانات رفاهی ممکن برای مسافران در فرودگاه مشهد فراهم باشد. نمازخانه، خدمات CIP، آرایشگاه، غرفه های خرید سوغاتی، صنایع دستی و دفاتر رزرو هتل و بلیط، رستوران و کافه برخی از امکانات موجود در این فرودگاه به حساب می آیند. همانطور که در این مطلب اشاره شد، پروازهای بسیاری از فرودگاه مشهد به اکثر شهرهای کشور و بالعکس صورت می گیرد که در این میان برخی از شهرها از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و حتی شهرهای سایر کشورها از جمله دبی، استانبول، بیروت و کابل به صورت روزانه در فرودگاه مشهد پرواز دارند.

 

منبع : ایران تراول 24