جاذبه گردشگری مشهد

آبشار ارتکند طبیعتی در کلات نادری


رزرو هتل در مشهد ، رزرو تور در مشهد لطفا جهت رزرو تور و هتل در مشهد فرم زیر را تکمیل نمایید

آشنایی با ارتکند

بسیاری از ما متاسفانه تصور می‌کنیم تماشای مناظر طبیعی که در آن همزمان کوه، رودخانه، جنگل و آبشار وجود داشته باشد فقط در کشورهای دیگر ممکن است. دلیل این تصور غلط آن است که احتمالاً هیچگاه سراغ آبشار ارتکند نرفته‌ایم. روستای ارتکند که آبشار مورد نظر ما در آن واقع شده طبیعتی بکر و متفاوت نسبت به دیگر نقاط کشور دارد. طبیعتی که شاید بهترین نام برای آن بهشت پنهان باشد. این بهشت پنهان در منطقه کلات نادری خراسان رضوی و در نزدیکی شهر مشهد قرار گرفته است. اگر برای زیارت و سیاحت سفر به مشهد مقدس را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت تماشای این نقاشی زیبای خدادادی را به هیچ وجه از دست ندهید.

آبشار ارتکند چگونه است؟

یکی از بزرگترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف مشهد مقدس آبشار ارتکند می‌باشد که در شهرستان کلات نادری واقع شده است. شاید دوست داشته باشید بدانید این نام چه معنایی دارد. ارتکند در زبان فارسی به معنای رود خنک ترجمه می‌شود. ویژگی مهم این آبشار، دست نخورده و بکر بودن آن است. این آبشار زیبا در میان مجموعه‌ای منحصر به فرد از جاذبه‌های طبیعی قرار گرفته است. در اطراف این آبشار تجمع درختان سبز رنگ سبب شده تا فضای جنگل مانند بر آن حاکم شود.

غاری زیبا و جذاب نیز در نزدیکی این آبشار قرار گرفته که می‌توانید از تماشای آن تجربه‌ای متفاوت به دست آورید. به این موارد کوه‌های بلند سر به فلک کشیده در نزدیکی ارتکند را اضافه کنید تا تصویری بهتر از این آبشار به دست آورید. اگر تمایل داشتید به تماشای این منظره متفاوت بروید توصیه می‌کنیم لباس‌های گرم همراه داشته باشید. با توجه به اینکه این آبشار در ارتفاع بالا نسبت به سطح دریا قرار گرفته احتمالاً با آب و هوای سرد و خشک مواجه خواهید شد.

آبشار ارتکند (2)

 

چند آبشار در ارتکند وجود دارد؟

جالب است بدانید که شما در سفر به روستای ارتکند با دو آبشار ارتکند مواجه خواهید شد. این دو آبشار زیبا را بهتر خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

  • آبشار اول: اولین آبشاری که در ارتکند با آن مواجه خواهید شد، در کنارغار آبی واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار شما باید از نردبان‌های فلزی بالا بروید و کمی با سنگ‌ها و صخره‌های موجود در آن درگیر شوید. جذابیت آبشار اول با وجود کوچک بودن آن، احاطه شدن از سه طرف توسط دیواره‌های سنگی است. این آبشار به عقیده برخی گردشگران تاج ارتکند محسوب می‌شود.
  • آبشار دوم: پس از تماشای آبشار اول باید کمی مسیر را دنبال کنید تا به آبشار دوم ارتکند برسید. البته رسیدن به آبشار دوم کمی دردسر بیشتری خواهد داشت و چندان راحت نخواهد بود. برای رسیدن به آبشار دوم شما نیاز به آن دارید که ابزار و وسایل خاصی در اختیار داشته باشید. برای رسیدن به این آبشار باید از یک دره عبور کنید که هرچه در آن بیشتر پیشروی کنید عبور از آن سخت‌تر می‌شود. آبشار دوم ارتکند حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد و رسیدن به آن برای بسیاری از گردشگران غیر ممکن است.

به جز آبشار ارتکند چه جاذبه‌های گردشگری دیگری در این روستا وجود دارد؟

قطعاً تنها نمی‌توان به خاطر وجود آبشار ارتکند به این روستا سفر کرد. به ویژه آبشاری که دسترسی به آن برای بسیاری از گردشگران راحت حاصل نمی‌شود. در نزدیکی این آبشار چندین جاذبه گردشگری دیگر هم وجود دارد که بد نیست آنها را با هم بررسی کنیم:

  • چشمه سلطان محمود: چشمه سلطان محمود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستای ارتکند می‌باشد. شاید جالب باشد بدانید که ارتکند با وجود این همه جاذبه‌های آبی در یک اقلیم خشک قرار گرفته است.اگر از روستای ارتکند برای رسیدن به آبشارهای آن حرکت کنید در مسیر خود با این چشمه مواجه خواهید شد. ویژگی مهم چشمه سلطان محمود آن است که از دل کوه جوشش پیدا می‌کند. 
  • رودخانه زو: یکی دیگر از مناظری که در مسیر رسیدن به آبشار ارتکند با آن مواجه خواهید شد رودخانه زو است.در واقع شما برای آنکه بخواهید به آبشار برسید باید دره‌ای جذاب و رودخانه جاری در میان آن را پشت سر بگذارید. البته زیاد خوشحال نشوید چرا که برای عبور از این رودخانه چاره‌ای جز این ندارید که از دل آب عبور کنید و با پاهای خیس مسیر را ادامه دهید. سختی عبور از این رودخانه وقتی به منطقه خانه زو برسید پایان می‌یابد و آنگاه می‌توانید آرامش و زیبایی را در محیطی تجربه کنید که بعید است قبلاً حتی تصوری نسبت به آن داشته بوده باشید.
  • غار آبی: در بخش‌های قبلی نسبت به وجود این غار اشاراتی داشتیم. اگر مسیر خودتان از رودخانه زو را به سمت بالا ادامه دهید آرام آرام متوجه این می‌شوید که دره باریک‌تر می‌شود. در واقع شما بدون آنکه متوجه شوید واردغار آبی روستای ارتکند شده‌اید و نشانه ورود شما هم مواجه با علف‌های بلند و درختان انبوه نیمه جنگلی است. نهایتاً پس از طی کردن مسیری کوتاه ورودی تونل مانند غار را مشاهده خواهید کرد که از یک طرف آن امکان ورود و از طرف دیگر امکان خروج فراهم شده است.

آیا در ارتکند امکانات رفاهی وجود دارد؟

آبشار ارتکند در یک منطقه طبیعی واقع شده که بسیاری از مسیرهای آن صعب العبور هستند و وجود امکانات رفاهی در آن اهمیت و ارزش زیادی دارد. با وجود پیچیدگی‌های اضافه کردن امکانات رفاهی به این منطقه اما این موضوع همیشه مورد توجه اهالی ارتکند بوده است. به همین دلیل نگرانی بابت امکانات رفاهی در این منطقه نداشته باشید و این را بدانید که در روستای ارتکند و آبشار آن امکانات مختلفی برای گردشگران پیش بینی شده است. در مسیر سفر به آبشار ارتکند سرویس‌های بهداشتی گوناگونی برای رفاه حال توریست‌ها در نظر گرفته شده و آب آشامیدنی در اکثر نقاط موجود می‌باشد. همچنین این نکته را بدانید که در این منطقه اقامتگاه‌های محلی و بوم گردی متعددی وجود دارد که اگر اقامت شما بیش از یک روز طول کشید می‌توانید برای استراحت از آنها استفاده کنید. ضمناً چادرهای اقامتی مختلفی هم در این منطقه کرایه داده می‌شوند که می‌توانید از آنها هم بهره ببرید.

آبشار ارتکند (3)

 

برای بازدید از آبشار ارتکند چه وسایلی همراه داشته باشیم؟

بازدید از آبشار ارتکند نوعی سفر کوهستانی محسوب می‌شود و طبیعتاً برای آن باید با تجهیزات کامل راهی شوید. سنگلاخ‌ها و تخته سنگ‌های گوناگون و خشنی پیش روی شما وجود دارد که برای عبور از آنها بدون تجهیزات مناسب ماموریت غیر ممکنی پیش رو خواهید داشت. اولین چیزی که برای سفر به ارتکند باید تهیه کنید، کفش مناسب گردشگری کوهستانی است. برای این سفر بهتر است یک کوله پشتی کوهنوردی داشته باشید و وسایلی همچون عصای کوهنوردی، البسه گرم، کلاه آفتابی و پاور بانک را همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم غذاهای آماده مثل کنسرو و کمی پول نقد همراه خود ببرید تا در شرایط اضطراری دچار مشکل نشوید.

برای بازدید از ارتکند چقدر هزینه باید پرداخت کنیم؟

درست است که آبشار ارتکند در یک منطقه طبیعی قرار گرفته اما طبیعتاً امکاناتی که در آن موجود می‌باشد و نظافت آن هزینه‌هایی به همراه دارد. به همین دلیل معمولاً هنگام ورود گردشگران به منطقه تفریحگاهی ارتکند مبلغی از آنها دریافت خواهد شد. همچنین تعدادی کیسه زباله جهت حفظ نظافت عمومی محیط در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. نکته جالب اینجا است که اگر از پلاستیک‌های زباله استفاده کنید و آنها را هنگام خروج از تفریحگاه در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهید هزینه پرداخت شده در ابتدای ورود، به شما بازپس داده خواهد شد. 

چگونه خودمان را به آبشار ارتکند برسانیم؟

آبشار ارتکند در روستایی به همین نام و در شهرستان کلات نادری استان خراسان رضوی قرار گرفته است. فاصله این منطقه تفریحی با مشهد مقدس چیزی در حدود ۱۲۰ کیلومتر است. اگر از مشهد بخواهید به سمت این منطقه بروید بهتر است وارد بلوار خواجه ربیع شوید و از آنجا به سمت جاده کلات نادری حرکت کنید. دقت داشته باشید که کلات نادری یک منطقه کوهستانی است و جاده آن پیچ و خم‌های زیادی خواهد داشت. پس به هیچ وجه عجله نداشته باشید و سعی کنید با نهایت دقت این مسیر را طی نمایید. باید جاده را آنقدر ادامه دهید تا به روستای ارتکند برسید. مسیر روستا تا آبشارهای اصلی ارتکند صعب العبور هستند و برای رسیدن به آنها باید پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی شما تا رسیدن به مقصد نهایی چیزی در حدود ۲ ساعت زمان نیاز خواهد داشت.

منبع : ایران تراول 24